ARALIK 2012 Rehberlik Bülteni (Etkili Test Çözme Teknikleri)
ETKİLİ TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ
EYÜP SULTAN ORTAOKULU
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ
ARALIK BÜLTENİ
2012
ETKİLİ TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ
· Soru kökleri çok iyi okunmalı, soruda ne istendiği çok iyi anlaşılmalıdır.
· Hiçbir bilginizin olmadığı soruları boş bırakma alışkanlığı kazanmalısınız.
· Yorulduğunuzu hissettiğiniz anlarda kısa molalar verin. Mümkünse bu molaları bölümler arasında kullanın.
(40-45 dakika test çözmeden sonra,
15-20 dakika mola verin.)
· Hızınızı belirli aralıklarda kontrol edin. Planladığınız süreyi kontrol ederek izleyin. (Örneğin her 30 soruda bu süreyi kontrol edin.)
· Paragraf sorularında ilk önce soru kökünü daha sonra paragrafı okuyun. Bu size parçada ne arayacağınız konusunda avantaj sağlar.
· Soru çözümünden sonra yanlış yaptığınız, boş bıraktığınız soruları inceleyerek hatanın bilgi eksikliğinden mi, yanlış bilgiden yoksa dikkatsizlikten mi kaynaklandığını tespit ederek çalışmalarınıza yön veriniz.
· Soru içinde geçen ipuçlarından yararlanmayı bilin. Bunlar; altı çizili, koyu puntoyla yazılmış, “tırnak içinde,” değildir, olamaz, her zaman, hiçbir zaman, zaman zaman, yoktur, vardır, birbirine benzer, eşdeğer, birden fazla, ana düşünce, yan düşünce vb. ipuçlarıdır.
Zafer, ”Zafer benimdir” diyebilenindir. Başarı ise, “başaracağım” diye başlayarak sonunda, “başardım” diyebilenindir.
M. Kemal ATATÜRK
“Bana soru çözmem için bir saatlik süre tanınsa, kırk beş dakikasını soruyu anlamaya,
on dakikasını çözüm yolu geliştirmeye,
beş dakikasını da soruyu çözmeye ayırırdım.”
Albert EİNSTEİN
“Test Çözme’de” Üç Önemli Unsur
Bilgi: Öğrenme ile kazanılır. Tekrar ile pekiştirir. Test çözme tekniğini kullanmanın temelini teşkil eder.
Yorum: Öğrenilen ve tekrar ile pekiştirilen bilgi ile ilgili düşünce geliştirme veya bilgiye farklı bakış açılarından bakabilme gücünü ifade eder.
Hız: Kazanılan bilgiye ya da elde edilen yorum gücüne ait problemlerin zaman kısıtlaması şeklinde çözülmesidir. Hız test çözerken zamanı etkin bir biçimde kullanmanıza yardım eder.
TURLAMA TEKNİĞİ
Sınavda yanıtlanacak tüm testlerde, birinci turda yanıtı kolayca bulunabilecek soruların öncelikle çözülerek zaman alıcı ve zor soruların ikinci tura bırakılmasına TURLAMA TEKNİĞİ denir.
· Testte çok kolay, kolay ve normal soruları 1.turda çözerek diğerlerini 2. Tura bırakmak başarı oranınızı önemli derecede etkiler.
· Bir soruyu okuduğunuz halde hakkında hiçbir fikriniz yok ise, ilk turda bu soruyla hiç uğraşmadan geçin.
· Soruyu okudunuz ve çözümünü biliyorsunuz; fakat çözüm yolu uzun ve sizi uğraştıracak zamanınızı alacak. Böyle soruları da ilk turda geçmeniz gerekir.
· Okuduğunuzda daha çok zaman alacağını ve zor olduğunu düşündüğünüz soruların yanına işaret koyun.
Test Çözerken Zamanlama Konusunda Dikkat Edilecek Hususlar
ü Çoktan seçmeli testlerde “Turlu Soru Çözme Yöntemi” bilinen soruların çözümünü hızlandırır. Bilinmeyen sorularla zaman kaybını önler.
ü Zaman kazanmak için soru metni ve kökünü okumadan cevap şıklarına koşmak sizi yanılgılara düşürebilir. Bu yüzden önce soru kökü okunup anlaşılmalı, ardından şıklara geçilmelidir.
ü Soruları okurken hızınızı kesecek davranışlardan (Örneğin sesli okuma alışkanlığı, dudak kıpırdatarak okumaya çalışmak, okunan her ifadenin altını çizmek gibi) kaçınılmalıdır.
ü Sınavda kolay ve zor test sorularının puansal değerinin aynı olduğu unutulmamalı, zor sorulara takılıp kalarak daha fazla zaman harcanmamalıdır.
Test Çözerken Kodlama Konusunda Dikkat Edilecek Hususlar
§ Soruyu doğru çözmek kadar optik forma doğru kodlamak da önemlidir.
§ Kodlama, her sorunun ardından değil, birkaç soru çözüldükten sonra yapılmalıdır. (Örneğin diğer soruya geçmeden önce)
§ Zaman kazanacağım diye kodlamayı sona bırakmak, sınav sonrası yorgunluk ve dikkat fazlalığı sebebiyle hatalı veya eksik kodlama riskini artırır. Kaydırma yapmanıza yol açabilir.
Test Çözme Sırası Nasıl Olmalıdır?
v Öğrenci zamanlama ve verim açısından en uygun çözüm sırasını, sınava hazırlandığı süre, içerisinde yaptığı test çözümü çalışmaları ile bulmalıdır.
v En başarılı olunan testten başlamak, sınavın başında, her öğrencide belirli düzeyde bulunan sınav kaygısının da kontrol altına alınmasına yardımcı olacaktır. Ayrıca bu durum sizin dikkatinizi yoğunlaştırabilmenizi ve moral bulmanızı sağlayacaktır.